Onderzoeker

Dr. Hans Jacobs, Medisch Immunoloog

Project

Er zijn de laatste jaren steeds betere behandelingen gekomen voor patiënten met de ziekte van Kahler. Om te bepalen welke behandeling aan welke patiënt gegeven moet worden en wat het effect daarvan is op de patiënt, is er een nieuwe generatie bloedtesten ontwikkeld. Deze nieuwe bloedtesten hebben de diagnostiek sterk verbeterd, maar bij sommige patiënten geven de nieuwe bloedtesten afwijkende resultaten die we nog niet volledig begrijpen. Deze kennis is uiteraard wel van belang om de diagnostiek verder te verbeteren. Want de juiste behandeling start bij goede diagnostiek!

Internationale samenwerking

De afwijkende antistoffen geproduceerd door patiënten met de ziekte van Kahler willen we gaan clusteren. Collega’s van het Sheba Medical Center (Israël) hebben een gevoelige methode ontwikkeld om deze clustering zichtbaar te maken. Door een nieuwe samenwerking met deze groep kunnen we nu onderzoeken of de clustering van afwijkende antistoffen een verklaring kan zijn voor sommige afwijkende testuitslagen.

Wat is de ziekte van Kahler precies?

De ziekte van Kahler (ook wel Multipel Myeloom genoemd) is een ernstige vorm van bloedkanker. De ziekte wordt veroorzaakt door kwaadaardige woekering van de plasmacellen. Deze afweercellen liggen in het beenmerg en produceren antistoffen, zo leveren ze een belangrijke bijdrage in de bestrijding van infecties.

Bij de ziekte van Kahler produceren de kwaadaardige plasmacellen afwijkende antistoffen, zogenaamde M-proteïnes, die in het bloed terecht komen. Deze M-proteïnes kunnen in het laboratorium gemeten worden. Door de hoeveelheid M-proteïnes in de tijd te volgen kun je het verllop van de ziekte van de patiënt in kaart brengen. De arts kan de behandeling daarop afstemmen. Naast het stellen van de diagnose, is deze zogenaamde M-proteïne diagnostiek dus ook belangrijk voor het vervolgen van patiënten.

Helpt u ook mee?

De methodes zijn ontwikkeld en ook de patiënten bloedmonsters zijn verzameld. Nu moeten we hiermee aan de slag en is er 10.000 euro nodig voor de mengsels van chemische stoffen en de labbenodigdheden.

Fase 1) Clustering: 10.000 euro

Fase 2) Suikerketens: 20.000 euro

Fase 3) Massa spectrometrie: 20.000 euro

Totaalbedrag voor het gehele onderzoek bedraagt 50.000 euro.

U kunt een belangrijke rol spelen in onderzoek naar betere behandeling en diagnose van de ziekte van Kahler. Dit kunt u doen door een financiële bijdrage te leveren aan dit specifieke project via het Radboud Oncologie Fonds. Klein of groot, elke donatie telt!